6 råd för att leva längre

Vill du leva länge så bör du försöka leva en sund livsstil. Våra kromosomer förändras när vi åldras vilket gör att vi blir mer känsliga för sjukdomar och hälsoproblem. Men studier visar att gör du en positiv livsstilsförändring så ökar motverkar du den negativa förändringen. Forskare är helt övertygade om att en bra kost, god psykisk hälsa och regelbunden motion påverkar hur länge du kommer att leva och vilken livskvalité du kommer att ha.

Nedan följer 6 råd som gör att du lever längre och kom ihåg att det är aldrig försent att börja.

Drick klokt
Människor som dricker måttliga mängder alkohol drabbas mindre av hjärtsjukdomar jämfört med de som inte dricker alls. Dock har för stor konsumtion en helt motsatt effekt. Riktlinjen är ett halvt glas om dagen.

Motionera
Det kan kännas tjatigt men det är så att personer som rör på sig regelbundet lever längre och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och även en del cancerformer samt depressionssjukdomar.

Gift dig
Studier visar att gifta personer lever längre än de som är singel. Den bästa hälsofördelen är att leva lyckligt gift men även skilda personer och de som lever som änkor har ett längre liv än de som aldrig haft en partner.

Var förlåtande
Att kunna förlåta har positiva hälsoeffekter. Det har visat sig att ilska och bitterhet gör att du får högt blodtryck, stroke och sämre lungkapacitet. Att kunna förlåta gör också att psykiska spänningar och ångest släpper.

Börja med en hobby
En inspirerande och meningsfull hobby ger dig ett längre och lyckligare liv. Studier visar att personer med ett givande intresse var friskare än personer som inte tyckte det fanns någon mening med sin hobby. En stark och intressant fritidssysselsättning visar i en rysk studie att du löper mindre risk att drabbas av demenssjukdomar.

Stressa ner
Leta aktivt efter positiva metoder att hantera din negativa stress, om det så är att ta en tupplur varje dag, meditera, promenera, yoga eller medveten närvaro eftersom forskning visar att för mycket negativ stress ökar risken att drabbas av hjärtsjukdomar.