Motionera rätt

Att motionera är ett vanligt inslag i många svenskars vardag. Man går på gym, promenerar, joggar, spelar i lag i olika typer av sporter, men går på pass eller något helt annat som ger motion för kroppen. Men motionerar alla rätt?

Svaret på frågan är både ja och nej. All typ av motion är ju egentligen bra, vi behöver faktiskt ha en kropp i rörelse då vi är många som i stor utsträckning har stillasittande jobb i dagens samhälle. Det finns alltså inget fel sätt att motionera, men det finns sätt som är mer rätt än andra. Beroende på individuella faktorer så som kroppsvikt, typ av jobb, målsättning med träning, välmående med mera så kan man välja olika typer av motion och i olika intensitetsgrad.

Vi ger några kortare tips på när och varför vissa typer av motion är bra och vilka som behöver vad.

Gymmet – Gymmet är idag ett ställe som egentligen passar sig för alla eftersom moderna gym ofta innehåller material till så många olika träningsredskap. Det finns både redskap för kroppsbyggare, såväl som rehabtränande  och för konditionstränande. Gymmet är således bra för alla.

Kontorsarbetare – Kontorsarbetande sitter i regel stilla stora delar av dagen och även om de har stolar med god ergonomi så kommer kroppsdelar som rygg, nacke och axlar att ta skada i längden om man inte hjälper till med träning. Det är således en bra idé för kontorsarbetaren att på exempelvis då gymmet, träna olika övningar som stärker bål, rygg, nacke och armar. Tänk också på hur du sitter när du arbetar, se till att byta ställning då och då samt ställa dig upp och stretcha lite någon gång per timme.

Något som gäller för såväl kontorsarbetare som för någon annan är att det skadar aldrig att med jämna mellanrum ta sig en uppfriskande promenad några gånger i veckan.

Comments Are Closed