Smygträna i vardagen

Alla gynnas av att trycka in lite mer rörelse och motion i vardagen. De klassiska knepen har varit att ta cykeln till jobbet, kliva av en hållplats tidigare eller att ta trapporna istället för hissen. Men vad mer kan du göra i vardagen för att få in lite extra träning?

Får du in två minuter ansträngning extra per dag har du tränat och utmanat kroppen 12 timmar extra om året! Dessa två minuter kommer kanske inte att göra någon skillnad på vågen men ditt allmänna hälsotillstånd kommer helt klart att förbättras. Tänk då om du skulle få in 10 minuter extra om dagen: det är nästan 61 timmar extra om året!

Du behöver inte ens byta om för att göra en miniträningspass i hemmet. Med vanliga underkläder som sitter bra och bekvämt krävs ingen träningstopp och majoriteten av dessa övningar kan du göra i mjukisbyxor eller jeans.

Squats vid spisen

När du står vid spisen och steker och kokar kan du passa på att göra några squats. Perfekt när du steker pannkakor, gör squats i väntan på att vända pannkakan.

Packa upp matvaror

Varför matvara som väger över kilo kan du använda som en hantel och göra några extra lyft för att snabbträna.

Dammsugning

När du behöver gå runt med dammsugaren kan du göra djupa knäböjningar för varje steg. Tänk på att knäet inte ska skjuta framför tårna när du böjer dig ned.

Snabba steg

Varje gång du ska ned i källaren eller upp till andra våningen tar du snabba, små steg på varje fotsteg, stanna gärna upp och gör några snabba steg på plats innan du tar nästa steg.

Reklampauser

Vid tevetittande ska du ta till vara på reklampauserna. Istället för att sträcka sig efter telefonen, går du ned på golvet och gör så många armhävningar du orkar. Eller så utmanar du dig själv att göra plankan i en hel reklamsnutt. Världsrekordet är lite över 33 timmar så att klara i fem minuter är fantastiskt!