Träna hemifrån

Så du vill börja träna upp musklerna och bli av med några kilon? Lättare sagt än gjort. Och allting kan försvåras om man tycker det är jobbigt att gå på gymmet. För andra kanske gymmet ligger så långt bort att man helt enkelt inte orkar åka dit varje dag. Då kan man köpa hem grundutrustningen och träna hemifrån istället.

Vikter och hantlar

Vikter och hantlar är nog ett av de mest enkla redskapet du kan införskaffa dig. I regel så brukar det vara bra om du kan börja lätt men göra övning mer upprepade gånger. Detta är för att skapa seniga muskler istället för explosivt stora. Repetitionerna påverkar hur musklerna byggs.

Vad är skillnaden då mellan explosivt stora och seniga? Precis som det låter på namnet så är explosivt stora mer för att ha en stor kraft. Du kan göra ett tungt lyft på 200 kg men sen orkar du inte mer. Seniga muskler är mer uthålliga, du kanske kör 20 kg men istället gör du det 100 gånger. Så ha det i åtanke på vad hur du vill se ut. Vill du vara mer bodybuilder eller mer av en atlet?

Löpband och Crosstrainer

Löpband och Crosstrainers är perfekta redskap för att träna upp konditionen inomhus. De kanske kostar en slant men är definitivt ett bra inköp. Det viktiga här är att veta att man har bra skor, prata med någon som jobbar i en sportbutik så kan du snabbt få lära dig om vilka skor du bör helst använda.

Träningsbänk

En bra träningsbänk tillåter dig att göra flera övningar på samma ställe. Du kan sitta ned och lyfta vikter, utföra bencurls, träna med skivstång eller helt enkelt använda den för att göra armhävningar. En bra träningsbänk kan man även fälla ihop och stuva undan i en garderob eller under sängen när den inte används.

Gångstavar

Gångstavar är oväntat effektiva på att hjälpa dig att dels få bättre armstyrka men även bättre kondition. Kombinera dem med en rask gångtakt varje dag i ca 30-60 minuter och du har dig garanterat en riktigt bra träning. Tekniken bakom dessa stavar är inte som många tror. Det finns nämligen en fjäder i dessa stavar och den sitter längst ner. Tanken är att du ska trycka ned denna helt så vid varje steg du tar så trycker du ner den. Detta bidrar till en ökad fettförbränning och ger både bra kondition och muskel tillväxt.