Träna mot ett mål

Den bästa träningen är den som blir av, brukar man säga. Hur ser du till att träningen blir av? Jo, ett smart sätt är att ha ett mål med din träning.

Det är svårt att träna för att du ska må bra om fyrtio år. Det är svårt att  syssla med långsiktiga och odefinierade mål, då blir det lätt att du ger upp i förtid och tappar fokuset. Har du ett mål som ligger närmare till hands finns det något att uppnå och du kan ha olika delmål som bevisar att du är på rätt väg.

Fundera på vilken sport du gillar mest och bestäm dig för att om ett år eller några veckor, beroende på hur tränad du redan är, ska du delta i en större och mer utmanande tävlingar tillsammans med andra motionärer. Runt om i Sveriges arrangeras tusentals träningar som är mer eller mindre seriösa. Du kan köra ett maraton i fjällen, cykla Vasan eller delta i multisportutmaningar.

För att klara av ditt mål behöver du veta hur du ska gå till väga. Hitta tidigare finalister från tävlingen du valt och försök att nå dem via sociala medier eller brev. Fråga om de kan erbjuda några tips eller hjälp för hur du ska komma i form.  För exempelvis maraton finns det många guider, men är du ute efter att delta i en lite mer udda tävling kan det vara svårt att hitta tillförlitlig information.

Det kan vara lite av en djungel att hitta information om rätt mängd träning, vad du ska träna och sträva efter samt hur du ska äta under den kommande tiden. Behöver du gå ned eller upp i vikt? Är det viktigare med kolhydrater eller proteiner? Ska du träna intervaller eller köra långa pass med samma takt? Alla dessa frågor borde du få besvarade och utredda innan du sätter igång. för att vara som mest säker på att du lyckas!

Lycka till och ha kul!