Träningens positiva effekter

De flesta vet att det är bra att träna, då man får en sundare kropp, mår bättre och inte lägger på sig överflödiga kilon i onödan.

Men det finns fler anledningar till att börja träna! Att genomföra fysiska aktiviteter är nämligen ett bra sätt att få nya celler i hjärnan som i sin tur leder till att det kan motverka depressioner.

Enligt en artikel i SVD  så kan motion vara ett alternativ till antidepressiv medicin. En forskare gjorde en studie som ledde till en doktorsavhandling som tar upp just detta. Forskaren har nu fortsatt med att göra flera försök på råttor för att ytterligare se hur hjärnan fungerar i samverkan med motion.

Att börja träna är alltså bra för din kropp, men även för din hjärna. Du behöver dessutom inte en massa redskap eller liknande, utan det räcker gott och väl med ett par bra skor och sköna träningskläder för att börja. När det gäller träningskläder så kan du beställa mycket bekvämt och snyggt på nätet. Om du har svårt att komma igång med träningen så ta med en vän, så kan ni motivera varandra. Välj en motionsform som passar dig och som känns rolig att utföra.

Det finns många olika träningsformer som alla är lika bra, huvudsaken är att du faktiskt kommer ut och rör på dig. Tycker du om att promenera, gå på gym eller dansa, så är det just det du ska satsa på.

Hur mycket du behöver röra på dig för att aktivera din hjärna så som studierna visat på är inte klarlagt ännu, men ett tips är att i samråd med en läkare bestämma hur mycket du ska träna. Viktigt är att du inte gör mer än du vet att du kommer att klara av, så sätt inte upp för många träningspass till att börja med. Det kan räcka att du börjar med 1-2 pass eller promenader per vecka för att sedan öka det till mer.

Du borde röra dig åtminstone 30 minuter per dag, och då är vardagsmotion som att ta trapporna eller städa inräknat i detta. Så man behöver inte träna varje dag för att vara hälsosam. Efter några veckor, eller tidigare, kan du öka på träningsmängden och lägga till ett eller två styrkepass i veckan för att behålla och utveckla dina muskler. När du tränar kondition ska du kunna prata i kortare meningar utan att behöva stanna eller hämta luft, då ligger du bra i puls och syreupptagning. Självklart kommer du att nå snabbare resultat om du kör intervallträning där du ger allt i 30 sekunder upptill 1 minut och sedan tar det lite lugnare i några minuter.

Comments Are Closed