Vårda din hälsa

Vi svenskar har sedan lång tid tillbaka insett behovet av att röra på sig för att må bra och säkerligen har du flera i släkten som varit aktiv inom lagsporter som fotboll och ishockey, men också de som föredragit löpning eller längdskidåkning.

Däremot har vi inte varit lika förtjusta i att äta nyttigt. Jodå, de flesta av oss visste redan i farfars ungdom att en varierad kost med grönsaker och frukt var bra för hälsan, men det där var mest sånt som stockholmare och kvinnor höll på med: varför förstöra en god köttbit med en massa ogräs?

Kost

Idag är alltfler av oss medvetna om kostens stora betydelse. Det är dessutom så mycket lättare att äta rätt: de flesta matbutiker har ett stort sortiment av frukt och grönt, och om du har tur även ett mindre urval av kosttillskott.

Svenska nätapoteket Apomera har många bra kosttillskott och produkter att köpa som komplement till dagens kost, för att få i dig alla viktiga vitaminer och mineraler. Är du vegetarian eller vegan är de här produkterna i princip oundgängliga för att du ska få i dig allt du behöver.

Träning

Tidigare har de flesta ansett att träning endast göra nytta om du tränar i minst en timme under hög puls och ständiga plågor. Det är fortfarande ett bra sätt att träna för dig som är elitidrottsman, men om du tränar för att må bra är det här sällan en god idé. För att träna hårt och intensivt måste du under ett antal år ha byggt upp såväl, hjärta, muskler och leder. Skulle du som otränad börja träna stenhårt händer oftast två saker:

  • du får kraftig träningsvärk och troligen muskelbristningar eller annan överbelastning
  • träningen blir så plågsam och olustframkallande att du slutar efter bara några träningstillfällen.

Träning ska få dig att må bra – anpassa den efter dina förutsättningar och mål. Det har visat sig att en promenad på 30 minuter räcker för att du ska få en väsentligt bättre hälsa. Gör det till en god vana, så blir det lätt att börja röra på dig. Men se det inte som ett tvång, vissa dagar passar det helt enkelt inte, då du t ex är sjuk eller bortrest. Läs mer i Vårdguiden.

Tänk istället: det är bättre att gå en promenad i veckan än ingen alls.